met Johannette Zomer, sopraan,
Susanne Braumann, viola da gamba
Fred Jacobs, theorbe
Ben Coelman, kunsthistoricus, lezing*
Artemisia Gentileschi (Rome, 1593 – na 1654) was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Italiaanse schilderkunst uit de zeventiende eeuw. Als vrouw manifesteerde zij zich in een mannenwereld, zonder zich te conformeren. Daarom wordt zij in latere tijden een symbool van de strijd tegen het patriarchaat.
Artemisia ging al jong in de leer bij schilder Agostino Tassi (1578-1644). Deze man misbruikte haar echter op 18-jarige leeftijd, maar weigerde vervolgens met haar te trouwen, maatschappelijk gezien het ergste wat een jonge vrouw in die tijd kon overkomen: geen maagd en dus geen potentiële huwelijkskandidaat meer. Haar familie liet het er niet bij zitten en spande een rechtzaak aan, die ze wonnen. Maar deze gebeurtenis heeft haar onmiskenbaar gevormd en het is misschien wel hierdoor dat zij kans zag om, ambitieus en daadkrachtig als ze was, in slechts enkele jaren een fantastische carrière als zelfstandig kunstenaar op te bouwen.
In het lecture concert ‘Het oor van Artemisia’ gaan we ons verdiepen in het bijzondere leven dat Artemisia heeft geleid en gebruiken de steden waar ze gewoond en gewerkt heeft als leidraad voor het verhaal. Ook zal er muziek klinken die zij ook zelf gehoord moet hebben; werken van bekende componisten als Francesca Caccini uit Florence en Barbara Strozzi uit Venetië, maar ook van componerende vrouwen die in Noord-Italiaanse kloosters verbleven. En uiteraard ontbreekt – net als in de expositie – het werk van mannelijke tijdgenoten niet, zodat een fraai beeld ontstaat van het muzikale landschap in de tijd van Artemisia.
Uitvoerenden:
Het repertoire van sopraan Johannette Zomer beslaat ruim vijf eeuwen muziekgeschiedenis, maar zij wordt internationaal vooral gezien als een van de belangrijkste vocalisten op het gebied van muziek uit de barokperiode. Met theorbist Fred Jacobs maakte zij voor het label Channel Classics een serie cd’s gewijd aan de 17e-eeuwse liedkunst uit Italië, Frankrijk en Engeland. Fred Jacobs is specialist in het oeuvre voor luit en theorbe uit de 17e eeuw en is als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Voor deze concerten voegt gambiste Susanne Braumann zich bij dit duo. Zij maakte met Fred Jacobs opnamen van werk van Marin Marais en verder is zij regelmatig te gast bij bekende barok-ensembles voor uitvoeringen van muziek van Monteverdi tot Haydn.
Zondag 9 januari Rijksmuseum Twenthe Enschede* lezing 13.45 uur; concert 15.30 uur
En verder
Maandag 25 oktober Bibliotheek Zutphen 20.00 uur*
Zaterdag 6 november St. Aegtenkapel Amersfoort 20.00 uur*
Zondag 7 november Museumkerkje, Schokland 16.00 uur
Vrijdag 12 november Akoesticum Ede 20.00 uur*
Zaterdag 13 november Het Penninckshuis Deventer 20.00 uur*
Zondag 14 november Zuidervermaning Westzaan 16.00 uur
Zondag 21 november Rijksmuseum Twenthe Enschede* UITVERKOCHT
Zaterdag 27 november Waalse Kerk Den Haag 20.00 uur
Zondag 28 november Stiftkerkje Weerselo 15.30 uur
Donderdag 6 januari Waalse Kerk, Amsterdam 20.00 uur
Vrijdag 7 januari Lutherse Kerk Groningen 20.00 uur
Zaterdag 8 januari Marnixzaal Utrecht 20.00 uur*
*in samenwerking met muziekhistoricus Ben Coelman
Ben Coelman is sinds 1997 werkzaam is bij de Nederlandse Reisopera waar hij momenteel coördinator educatie is. Daarnaast is hij als programmeur kamermuziek verbonden aan het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede.
Copyright – Johannette Zomer