‘England, O Fairest Isle’, met werken van Purcell en Handel – Rampskapelle

In de serie ‘Klassiek Leeft Vurig’, in het Cultuurcentrum Knokke-Heist zingt Johannette samen met het Tulipa Consort ‘England, O Fairest Isle’. de ‘London Theatre Music’ van Purcell and Handel

Het Verenigd Koninkrijk, ook wel ‘Fairest Isle’ genoemd, fungeerde in de achttiende eeuw als een culturele melting pot: vele muzikale grootheden zoals componisten G.F. Händel, A. Ferrabosco, J.A. Hasse en J.C. Bach, maar ook muzikanten als vioolvirtuozen F. Geminiani  en T. Baltzar, gambavirtuoos J. Abel en beroemde castraten als Farinelli en Siface trokken naar London om daar te zingen, spelen, schrijven en componeren. Tot aan het einde van de 17e eeuw lijkt de Engelse muziek nog steeds vrij ouderwets van stijl, de barok nog niet doorgedrongen. Maar vanaf 1690, als Engeland plots een grootmacht wordt en London een vooraanstaand financieel centrum, raakt het muzikale leven, mede door de vele contributies van de muzikale immigranten zoals G.F. Händel, in een stroomversnelling: op de British Isles ontstaat een unieke en eigen barokstijl, omdat gevestigde componisten van het vaste land zich laten beïnvloeden door typisch Engelse muzikale kenmerken als melodie en harmonie.

In het programma ‘England, O Fairest isle’ vergelijken we de pure Engelse barok muziek van Henry Purcell (laat 17e eeuw) met de virtuoze en dramatische muziek van Händels opera’s en oratoria’s (begin 18e eeuw). De muzikale reis van Purcell naar Handel illustreert de kracht en vitaliteit van Engelse theatrale en muzikale tradities.

ENGLAND, O Fairest Isle

Henry Purcell  (1659-1695)
Abdelazer   Incidental Music  Z.570                                                                                                                                        Ouverture (alleen a deel), Rondeau, Air
Prelude  in g klein voor solo viool ZN773
The Prophetess, Z.627, “The History of Dioclesian”                                                                                                                                  Since from my dear Astrea’s sight
The Fairy Queen  Z.697                                                                                                                                                                          The Plaint & Chaconne
Music for a while Z.583

George Frideric Handel (1685-1759)
Solomon HWV 67  The arrival of the Queen of Sheba
Berenice HWV 38  Che t’intende?
Alcina HWV…   Ah, mio cor
Berenice HWV 38 Sinfonia 3e Akte
Solomon HWV 67 Will the sun forget to streak
Watermusic HWV 348 Adagio e staccato
Samson HWV 57 Let the bright Seraphim

Henry Purcell
King Arthur Z.628  Fairest Isle
The Fairy Queen Z.697 Entry dance 4e Akte
Dido & Aeneas Z.626 Dido’s Lament
The Fairy Queen Z.697 Rondeau 2nd Music
Timon of Athens Z.632  Curtain Tune on a Ground

Het Tulipa Consort
Nienke van der Meulen, blokfluit en barokhobo
Elisabeth Ingenhousz en Marc Cooper, viool
Yoshiko Morita, altviool
Susanne Braumann, viola da gamba en bass violin
Fred Jacobs, theorbe; Siebe Henstra, klavecimbel

handel purcell

Informatie